FINANŢAREA EUROPEANĂ / OFICIALII MINISTERULUI TRANSPORTURILOR: "Plecăm de la premisa că absorbţia va fi de 100%, în 2014-2020"

Ziarul BURSA #Companii #Fonduri Europene / 13 iunie 2013

"Plecăm de la premisa că absorbţia va fi de 100%, în 2014-2020"

Până în prezent, rata de absorbţie pe POST este de 9,26%

Gradul de absorbţie a fondurilor europene prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POST), aferent exerciţiului bugetar 2007-2013, este de 9,26%.

Oficialii din Ministerul Transporturilor ne-au spus că, pentru bugetul 2014-2020, pleacă de la premisa "că absorbţia va fi de 100%".

Estimarea contribuţiei Uniunii Europene reflectată în declaraţiile de cheltuieli pe care AM POST le va transmite la Autoritatea de Certificare şi Plată (ACP) până la sfârşitul anului în curs depăşeşte valoarea de 3,9 miliarde lei.

Gradul de absorbţie al POST este influenţat, în mare parte, de calitatea proiectelor, a achiziţiilor realizate în cadrul acestora, a managementului de contract şi a firmelor de construcţii, potrivit surselor citate.

Aceştia ne-au spus că, pentru atingerea ţintei de absorbţie în anul 2013, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (AM POST) şi-a consolidat sistemul de management şi control prin înfiinţarea Compartimentelor Metodologie achiziţii publice şi Verificarea capacităţii administrative a beneficiarului şi are în vedere următoarele: iniţierea unei proceduri de achiziţii publice pentru certificarea prin sondaj a cheltuielilor care urmează să fie solicitate la rambursare de către ingineri autorizaţi; consolidarea capacităţii administrative a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Companiei Naţionale de Căi Ferate SA (CFR) prin exercitarea funcţiei de supraveghere a AM POST asupra acţiunilor ex-ante în cadrul procedurii de achiziţie publică; dezvoltarea instrumentelor de monitorizare periodică a proiectelor; emiterea instrucţiunilor pentru activităţile de monitorizare şi certificare a cheltuielilor, precum şi utilizarea Asistenţei Tehnice pentru creşterea capacităţii administrative la beneficiarii POST.

POST, încă pre-suspendat

Începând cu luna iunie 2012, Comisia Europeană a suspendat rambursările pentru proiectele implementate pe Axele Prioritare 1 şi 2 ale POST, în prezent programul aflându-se în continuare în etapa de pre-suspendare.

Corecţiile financiare stabilite de CE pentru POST constau în decertificarea definitivă şi deducerea procentuală definitivă de 20% pentru cheltuielile certificate până la data de 30 iunie 2012 realizate în cadrul contractelor de achiziţie publică pentru care procedurile de atribuire au fost lansate în SEAP înainte de data de 1 octombrie 2011 de către autorităţile contractante finanţate din Axa Prioritară 1 (beneficiari: CNADNR şi CFR) şi axele prioritare 2 şi 3 (beneficiar: CFR SA).

Până în prezent, cele mai întâlnite abateri de la prevederile legale din domeniul achiziţiilor publice fac referire la aspecte precum utilizarea unor criterii de calificare a ofertanţilor cu caracter restrictiv; factori de evaluare nelegali; nerespectarea principiului tratamentului egal pe parcursul evaluării ofertelor; încălcarea regulilor de publicitate şi transparenţă pe parcursul derulării procedurilor de achiziţie; încheierea de acte adiţionale la contractele de achiziţie fără a fi îndeplinite cerinţele legale privind condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru suplimentarea lucrărilor/serviciilor prevăzute în contractul iniţial.

97 de proiecte, aprobate prin POST

Numărul proiectelor depuse spre finanţare în cadrul POST este de 156, cu o valoare totală de circa 52 miliarde lei, din care contribuţia Uniunii Europene ajunge la 32,54 miliarde lei.

Până acum, au fost aprobate 97 de proiecte, iar valoarea totală a acestora se ridică la 27,96 miliarde lei, din care contribuţia Uniunii Europene este de aproximativ 16 miliarde lei.

La nivelul lunii mai 2013, valoarea estimată a contribuţiei Uniunii Europene transmisă de AM POST către ACP este de 540,8 milioane de lei.

Proiectul contractat cu cea mai mică valoare este "Achiziţie cărţi de specialitate în domeniul financiar contabil, managementul contractelor şi alte domenii aferent derulării contractelor privind infrastructura de transport, pentru personalul AM POST", cu o valoare de 3.792 lei, iar proiectul cu cea mai mare valoare este "Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulaţia trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Sighişoara Coşlariu 6" de 4,98 milioane de lei.

Alocarea financiară pentru POST 2007-2013 ajunge la valoarea totală de 5,69 miliarde euro, din care contribuţia Uniunii Europene este de 4,56 miliarde euro, iar contribuţia naţională publică de 1,13 miliarde euro.

AM POST a transmis, în acest an, către Autoritatea de Certificare şi Plată, cereri de rambursare în valoare de 605,89 milioane lei (contribuţie UE).

În cadrul POST, până în prezent, au fost semnate contracte de finanţare pentru următoarele proiecte majore:

- "Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră - Curtici - Simeria parte componentă a Coridorului IV Pan - European, pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h, tronsonul 1: Frontieră Curtici - Arad - km 614";

- "Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov - Simeria, componentă a Coridorului IV Pan - European, pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Coşlariu - Simeria";

- "Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov - Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulaţia trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Sighişoara Coşlariu";

- "Proiect Pilot Operaţional pentru o aplicaţie ETCS/ERTMS nivel 2";

- "Construcţie autostradă Cernavodă - Constanţa";

- "Construcţia variantei de ocolire a Municipiului Constanţa";

- "Reabilitare DN1 H Zalău Aleşd";

- "Reabilitare DN 24, limita de judeţ Galaţi - Vas-lui - Crasna şi DN 24B Crasna - Albiţa";

- "Construcţia Autostrăzii Arad-Timişoara (inclusiv varianta de ocolire Arad)";

- "Reabilitare DN 6 Alexandria - Craiova";

- "Construcţia Autostrăzii Nădlac - Arad";

- "Construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu";

- "Construcţia autostrăzii Timişoara - Lugoj şi variantei de ocolire a oraşului Timişoara la standard de autostradă";

- "Construcţia autostrăzii Lugoj - Deva, sectorul Lugoj - Dumbrava de la km 0+000-27+472 şi drumul de legătură în lungime de 11,4 km";

- "Finalizarea digului de larg în Portul Constanţa".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb